ماجرای تذکر آیت الله خامنه ای درباره درایت امام خمینی (ره) در فرماندهی جنگ
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۳۹۳۰۳
عصر شعر "جلوه نیمه خرداد" در فرهنگسرای رسانه برگزار شد و شاعران آیینی ابیاتی را به همین مناسبت خواندند.
به گزارش قدس آنلاین، شب شعر «جلوه نیمه خرداد» به مناسبت فرارسیدن ایام رحلت امام خمینی در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. در این مراسم جمعی از شاعران آیینی کشور شعرخوانی کرده و از کتاب شعر «حاج قاسم فرزند روح الله» رونمایی شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدای این مراسم مهدی شکیبایی رئیس فرهنگسرای رسانه ضمن تسلیت سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی گفت: وقتی سخن از امام خمینی به میان میآید، به دلیل بازنماییهای صورت گرفته، عمدتاً یاد ویژگیهایی نظیر قدرتمندی، قاطعبودن و سازشناپذیری ایشان میافتیم. مردی که قاطع است و در برابر زورگویان جهان ایستادگی کرده است. این اتفاق در حالی است که جنبه مورد غفلت قرار گرفتهای از حضرت امام نیز وجود دارد و آنهم شعر و ادبیات است.
وی اضافه کرد: همانطور که میدانید حضرت امام شعر میسرودهاند که یکی از مشهورترین ابیات آن این است که «من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم...» به نظرم برجسته کردن این جنبه از امام خمینی مسئولیت سنگینی است که بر دوش شاعران ما قرار دارد. امیدوارم این جنبه از زندگی امام خمینی نیز معرفی شود، چرا که نگاهها به ایشان را عوض میکند.
عباس بایرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس نیز در سخنانی بیان داشت: به نظرم آن چیزی که از امام خمینی باید به یاد داشته باشیم، اندیشههای ناب این رهبر فرزانه است. کسی که در عصر جدید توانست همه انگارههای فکری غرب و شرق را به چالش کشیده و مدل جدیدی از حکومتداری را به جامعه جهانی نشان بدهد. خاطرم هست که در سال ۱۳۹۹ رهبر معظم انقلاب نهیبی به همه زدند و فرمودند: هدایتگر اصلی دفاع مقدس خود امام راحل بودند و ایشان بودند که با درایت و فرماندهی خود سرنوشت جنگ را به نفع ما رقم زدند.
وی اضافه کرد: رهبری همچنین تذکری دادند و فرمودند: عدهای فکر میکنند چون امام خمینی رهبر دینی و یک فقیه بودند، نمیتوانستند جنگ را هدایت و فرماندهی کنند، اما کسانی که با اصول نظامی آشنا هستند، میدانند تصمیمات به موقع و بیانات دقیق ایشان باعث شد بسیاری از وقایع جنگ به نفع رزمندگان ما رقم بخورد. برای مثال در آزادسازی خرمشهر دیدید که امام فرمودند: ما دنبال فتح خاک نبودیم و فتح خرمشهر، فتح ارزشها بود و خرمشهر را خدا آزاد کرد.
مصطفی محدثی خراسانی نخستین شاعری بود که برای شعرخوانی دعوت شد.
جان آمدی و من به جز این تن نداشتم
یا هیچکس نداشت و یا من نداشتم
بارانی از شکوفه و گل بودی و دریغ
بیبهره ماندم از تو که دامن نداشتم
وقتی ظهور کردی و آتش گرفت عشق
در دل، چراغ آینه روشن نداشتم
از این غزل کناره گرفتند واژهها؟
یا من، توان از تو سرودن نداشتم
در بخش بعدی مراسم، سیده فاطمه موسوی دعوت شد. وی قبل از شعرخوانی خود در سخنانی بیان داشت: خاطرم هست وقتی امام خمینی فوت کردند من کلاس اول ابتدایی بودم و از تلویزیون شعر مشهور استاد میرشکاک پخش شد. برایم جالب بود که چگونه این همه از شاعران برجسته کشور برای امام شعر سرودند و در سوگ رحلت او عزاداری کردند. این اتفاق یکی از نقاط الهامبخش زندگیام برای روی آوردن به دنیای شعر و شاعری بود.
وی ادامه داد: جالب است بدانید به جز شعرایی که به عنوان شاعر انقلاب شناخته میشوند، شاعران زیاد دیگری هم هستند که برای امام خمینی شعر سرودهاند. حتی شاعران غیرایرانی هم برای امام خمینی شعر گفتهاند: مثلا نزار قبانی که به نوعی شاعر انتفاضه نیز به شمار میرود، برای امام خمینی شعر گفته است. بسیاری از شاعران افغانستان، پاکستان و ... نیز دارای شعر هستند.
موسوی با اشاره به رونمایی از کتاب شعر «حاج قاسم فرزند روح الله» گفت: امروز قرار است از این کتاب نیز رونمایی کنیم. باید از دوستانم در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی تشکر کنم که زحمات شبانهروزی کشیدند تا این کتاب آماده شود. به نظرم خود حاج قاسم نظر خاصی بر این کتاب داشتند.
رفتی، آمد گل و باران به خداحافظیات
ماه آمد به جماران به خداخافظیات
گریه پنجره تا کوچه دوید از پی تو
کوچه سر زد به خیابان به خداحافظیات
به ملاقات خدا رفتی و ماه آینه شد
شد هزار آینه گریان به خداحافظیات
طبل طوفان به عزای تو به جنگل پیچید
چشمه در گریه پنهان به خداحافظیات
محمدمهدی عبدالهی در بخش بعدی این مراسم برای شعرخوانی دعوت شد.
بیا و زمزمه کن خاطرات باران را
کنار پنجره شعر ناب ایمان را
دوباره چشم غزل زخم خورده، صدافسوس
در این غبار عیان کرده، بغض پنهان را
ستارگان به تماشا نشستهاند، آری
وداع حضرت خورشید و ماه تابان را
چه روی داده که هرسو ستاره میگرید
به چشم تر بنگر، وسعتی گل افشان را
چه زود وقت خداحافظی سرآمده بود
به دست خاک سپردند، جان جانان را
هنوز در گذر ماه و سال میشنویم
حدیث درد زمین در گذار توفان را
تجسم غزل عاشقی،"خمینی" بود
چه عاشقانه سرود انقلاب انسان را
میان موج بلاخیز فتنه، احیا کرد
شکوه خیبری ساحل جماران را
به جز خمینی دلها که پرورش داده است
میان مکتب خود همچو مرد میدان را ....
رضا اسماعیلی شاعر دیگری بود که در این جلسه شعرخوانی کرد.
امام آنکه دلش چشمهسار معنا بود
تمام زندگیاش یک قیام زیبا بود
نگاه شرقی او چلچراغی از رویا
به سقف شب زده مشرق معما بود
دلش مترجم آواز روشن خورشید
لبش مُفسر لبخند صبح فردا بود
دلش انار ترَک خوردهی پر از آتش
گدازههای دلش دانه دانه پیدا بود
تمام زندگیاش بوی سادگی میداد
کسی به سادگی او نبود، آیا بود؟
دوباره آمد و آیینه را تبسم کرد
امام آینههای بهار سیما بود
کسی به پینهی دستان ما نمیخندید
امام - حامی ما پا برهنگان - تا بود
قسم به چشمه ز چشمان او نشد سیراب
دلم که عاشق آن بیکرانه دریا بود
شبی تمام دلش جذب نور مطلق شد
غروب او چو طلوعش قشنگ و زیبا بود
عارفه دهقانی نیز در این جلسه به شعرخوانی پرداخت:
آب از سرِ تمام درختان گذشته بود
روزی که پیکرت ز خیابان گذشته بود
بسیار چشمهای زمین در غمت گریست
طوری که آب از سرِ باران گذشته بود
سر تا سرِ حسینیهی دل سیاه شد
غمسینه زنز کوی جماران گذشته بود
خرداد و چارده شب و روزی که جان سپرد
خرداد و یک امام،که- از جان گذشته- بود
در باورم فراق نمیگنجد ای عزیز
برخیز و آبِ صبر به داغِ دلم بریز....
فاطمه نانیزاد دیگر بانوی شاعره بود که در این جلسه شعرخوانی کرد:
گفتند که خورشیدتان از آسمان کم شد
آن صبح تاری که خبر آمد محرم شد
آن صبح تاری که گلوها صوت قرآن داشت
در کوچهها ظهر محرمها مجسم شد
پیراهن مشکی به تنهامان چه میآمد
آن روزها که ناگهان تاریک عالم شد
دیدم پدر فریاد میزد نالۀ خود را
بر ماتمی که قامت پیر و جوان خم شد
دیدم که روی دست مردم آسمان میرفت
دیدم که مرگ آرزوهامان مسلم شد
هر روزنامه شرحی از داغش به ما میداد
داغی که بر دلهایمان دیگر متمم شد
از کودکی تا حال من لبخند او جاری ست
مردی که رفت و عکس او در قاب خاتم شد
علیرضا قزوه آخرین شاعری بود که در این جلسه شعرخوانی کرد:
پیوسته مرگ پیش نگاهش چو عید بو
نامش سپید باد که راهش سپید بود
هم قفل شوم وحشت شب را شکست و هم
هم دروازه بهشت خدا را کلید بود
هم آن بزرگ، گوشه چشمی به تاک داشت
هم سایهای برای درختان بید بود
عرفان عاشقانه عین القضاتی اش
شیرازه بند لمعه شیخ شهید بود
آن مرد پیش از آنکه بیاید، به عرش رفت
آن مرد پیش از آنکه بمیرد، شهید بود
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: شب شعر امام خمینی ره امام خمینی برای امام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۹۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۲۳۳ پایاننامه مرتبط با کنگره اندیشههای قرآنی آیت الله خامنهای در حال تدوین است
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی استاد جامعة المصطفی العالمیه در کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی حضرت آیت الله خامنهای و اجلاسیه اساتید معارف اسلامی سراسر کشور که در دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد، اظهار داشت: حضرت آیت الله خامنهای از محضر پدر بزرگوار بهره گرفتند و بحث قرآنی را تحت تاثیر سیدهاشم میردامادی پدربزرگ مادری خود که در مسجد گوهرشاد تفسیر میگفتند و بحث انس با قرآن را تحت تاثیر مادر فرا گرفتند.
حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی افزود: حضرت آیت الله خامنهای ۶ سال محضر علامه طباطبایی را درک کردند و در تفسیر قرآن تحت تاثیر استاد خود بودند.
وی گفت: حضرت آیت الله خامنهای را میتوان محصول سه مکتب شیعی حوزه مشهد، نجف و قم دانست، و سیره حوزوی ایشان هم اشرابی از تعبد حوزه مشهد، عقلانیت حوزه قم و ولایت مداری حوزه نجف است.
دبیر علمی همایش بین المللی حضرت آیت الله خامنهای گفت: تفسیره سوره برائت ایشان در ۷۰۰ صفحه ارائه شده که حاصل زحمت آقای ربانی است.
حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی به سابقه تفسیر آیت الله خامنهای اشاره کرد و افزود: ایشان سال ۱۳۵۸ هفتهای یکبار به قم آمده و تفسیر میگفتند همچنین رهبر انقلاب سال ۶۰ تا ۶۱ برای پاسداران تفسیر سورههای حشر و جمعه، ممتحنه، مجادله را میگفتند و سال ۶۹ -۷۰ تفسیر حمد را برای دانشجویان میگفته است.
وی بر اهمیت و جایگاه مرجعیت علمی قرآن در اندیشه حضرت آیت الله خامنهای اشاره نمود و اظهار داشت: رهبر انقلاب تصریح دارند که «مساله قرآن و مرجعیت قرآن و رجوع به قرآن و استفهام از قرآن در مسائل گوناگون فکری، عملی، اجتماعی، سیاسی، حکومتی و ... خیلی چیز مهمی است. ما واقعا در این زمینهها کم کاریم».
دبیر کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی رهبر معظم انقلاب بر موضوع جهت دهی به علوم انسانی بر اساس مبانی قرآنی تأکید نمود و با بیان این که علوم انسانی فعلی باید تحولات عمیق و پایداری داشته باشد، یادآور شد: رهبر انقلاب علوم انسانی فعلی را ترجمه قبل و شکل گرفته مبانی اومانیستی و سکولاریستی دانستهاند، از طرفی هدایت قرآن را عام و شامل تمام علوم میدانند که در مبانی و اهداف تاثیرات بسزایی دارد؛ ایشان ضمن تصریح بر اهمیت بازشناسی علوم انسانی بر اساس قرآن به تولید علوم انسانی قرآن بنیاد تاکید دارند.
حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی سپس به تاثیر این کنگره بر فضای دانشگاهی اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۳۳ پایان نامه ارشد و دکتری در مراکز مختلف تحت تاثیر این کنگره گرفته شده است.
وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر مرجعیت علمی قرآن کریم گفت: براساس تاکیدات رهبر انقلاب دو واحد درس مرجعیت قرآن در برخی دانشگاهها و جامعة المصطفی العالمیه ارائه میشود.
حجت الاسلام و المسلمین رضایی اصفهانی در بخش پایانی سخنان خود به اهداف و رویکردهای کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی حضرت آیت الله خامنهای اشاره کرد و اظهار داشت: بیش از ۱۸۰ مرکز علمی، حوزوی و دانشگاهی در این کار عظیم مشارکت کردند و ۱۶ کارگروه علمی در راستای برگزاری این کنگره هم شکل گرفته است.
وی معرفی کتاب ها، مقالات، پایان نامهها و سایتها مبتنی بر ۷۰۰ ریز موضوع را از جمله دستاوردهای دبیرخانه این کنگره دانست و اظهار داشت: در این کنگره بیش از ۵۳ نشریه و ۲۲ ملی علمی پژوهشی مقالات برگزیده را چاپ خواهند کرد.
دبیر علمی کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی رهبر معظم انقلاب یادآور شد: ۲۱۱ پیش نشست و ۷۸ کارگاه آموزشی، ۱۵ کرسی مرتبط با کرسیهای ترویجی نظریه پردازانه در ۳۰ شهر و ۱۵ استان برگزار و ۲ هزار و ۵۰۰ چکیده و حدود هزار و ۹۰۰ مقاله هم دریافت شده است.
حجت الاسلام و المسلمین رضایی اصفهانی به دریافت مقالات همایش به ۲۱ زبان زنده دنیا اشاره کرد و گفت: در تلاشیم تا این کنگره در شهرهای متعدد ایران برگزار شود، لذا در داخل کشور شهرهای تهران، قم، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز انتخاب و در خارج از کشور نیز در کشورهای لبنان و سوریه، هند، افغانستان، پاکستان، اندونزی و برخی از کشورهای آفریقایی اعلام آمادگی کردند.